اسئلة شائعة

قارنلي هو اول موقع لخدمة العملاء فى الشرق الاوسط. مهمتنا هى توصيل العملاء بالشركات و مساعدة الشركات فى التركيز على اراء العملاء و فهم كيفية تطوير خدماتهم.
قارنلي بتساعدك تتخلص من مكالمات خدمة العملاء الطويلة و المملة و بتجنبك انك تعيد نفس الخطوات المملة مع كل ممثل لخدمة العملاء. احنا ببنشر شكوتك لاى شركة بتقابلك معاها مشكلة على موقعنا ليتم الرد عليك سريعا عن طريق الموقع. و احنا بنعمل ده بنهتم بخصوصيتك و سرية بياناتك و بنستخدمها فقط فى حالة ان الشركة المختصة طلبت بياناتك لحل المشكلة
اول حاجة بتبدأ انك تسجل شكوتك ضد اى شركة و احنا بنبدأ التواصل مع الشركة و تبليغها بالشكوى بالنيابة عنك. بعد كده الشركة بتتواصل معاك لحل الشكوى. بمجرد حل الشكوى بنكتب على موقعنا انها اتحلت عشان لو حد عنده نفس المشكلة يقدر يعرف طريقة حل المشكلة.
هل مشكلتك اتحلت قبل كده من غير ما تتكلم و تطالب بحقك؟ لا! عشان كده صوتك و مطالبتك بحقك مهمين. من ناحية بتضمنلك حل مشكلتك و من ناحية تانية بتنشر تجربتك و بتساعد الناس تتجنب الوقوع فى نفس الموقف. بس لو بصينا من زاوية مختلفة حنلاقى انك فعليا بتساعد الشركات تعرف مشاكلها فين و تحسنها و ده شعارنا الاساسى "معا لتحسين مستوى الخدمات"
على موقع برليجوز مش بس بنساعدك على توصيل شكوتك و حلها. انت كمان تقدر تتابع و تشوف الشكاوى الشبيهة على نفس الشركة او شركة تانية. ممكن تتابع الشكاوى الي اتحلت و تعرف اتحلت ازاى. و لو حد كاتب شكوى وانت كا حصلك نفس الموقف تقدر تتواصل معاه و تقوله ازاى مشكلتك اتحلت. ممكن كمان تتابع شكواتك القديمة و تشوف حالة كل شكوى. و احنا بنطور الموقع عشان تقدر تقارن بين الشركات و الخدمات و هتقدر تعمل حاجات اكتر من كده كمان
اول لما الشركة ترد عليك هيوصلك ايميل. و تقدر من خلال الموقع تتابع الموقف لاى شكوى انت نشرتها.
خلينا نتفق ان مش كل الشركات فاهمة معنى "الزبون دائما على حق". من خلال قارنلي احنا بنعمل على زيادة الوعى باهمية النقد و الشكوى و بنشجع الشركات انها ترد و تحل الشكاوى فى اسرع وقت.
هدفنا فى موقع برليجوز هو مساعدة العملاء لحل مشاكلهم. مش هدفنا التشهير بشركة او بناء شهرة على حساب سمعة شركة تانية. و ده سبب انا لازم نبقى عارفين مصدر كل شكوى و نقدر نتحقق من صحتها. من ناحية بنبعت للشركة المعلومات اللازمة لحل المشكلة. و من ناحية تانية بنقدر نسيطر على اى شكاوى كيدية. و لكن تقدر تخفى بيانات حسابك و انت بتشتكى للحفاظ على خصوصيتك.
لو انت كتبت شكوى ضد شركة مش مسجلة عندنا. بنوقف الشكوى لحد ما نقدر نتحقق من الشركة و نتأكد من صحة بياناتها و بننشر صفحة خاصة للشركة.
على موقع قرنلي بنشجع الشركات للرد و التواصل مع العملاء. عشان كده اى شركة تقدر تبنى حساب على موقعنا تستقبل عليه الشكاوى و ترد عليها ببلاش.
زى ما قلنا شعارنا هو "معا لتحسين مستوى الخدمات". و بالتالى كل شركة لازم تعرف الشكاوى الموجهة ضدها من اجل حلها و عشان تعرف ايه اكتر مشاكل عندها محتاجة تحسنها.